Lipsa parcarilor din Timișoara: între vis și realitate

Milioane de lei încasate din parcări, puţine locuri de parcare create în 2017, că în 2018 am văzut: marcaje cu vopsea numerotate și povești!

În Brașov, în luna decembrie a anului 2015 a fost deschisă Parcarea multietajată de la spitalul Militar Regina Maria. Una dintre cele mai moderne din Romania, având 7 niveluri, 4 subterane și 3 supraterane, fără să intrăm în alte specificații tehnice. Valoarea lucrărilor a fost de 17.915.063,68 lei inclusiv TVA, adică 3.5 mil €! Parcarea a fost realizată cu bani prin Programul Operațional Regional, municipalitatea plătind o cofinanțare de 2%!

Să nu mai vorbim de alte orașe care au avut capacitatea să realizeze astfel de parcări!

În Timișoara, sistemul de parcare TimPark a trecut, în urmă cu 5 ani, în subordinea Societăţii de Drumuri Municipale, din subordinea Primăriei, urmare a procesului de fuziune prin absorbție cu ADP. Deşi vechiul sistem al ADP, Telpark, avea impusă o clauză care obliga administratorul domeniului public să investească în noi parcări 50% din venitul încasat din taxele pentru staţionare, acum autorităţile au decis să nu mai impună aceleaşi reguli noului sistem. O mare greşeală, dacă ne uităm la cifrele prezentate de SDM pe anul 2017.

Potrivit raportului SDM, în anul 2017, din taxele pentru parcare au fost încasaţi 7.660.438 de lei. Câte parcări au fost făcute anul trecut? Doar 641! Iar situaţia de-a dreptul ironică la adresa timişornilor este că doar 27% din locurile de parcare amenajate în 2017 sunt făcute din fondurile proprii ale societăţii de drumuri. Mai exact, doat 178. Costul acestora este de doar 836.099 de lei.

Adică, din veniturile încasate prin TimPark, s-au refolosit pentru parcări noi 10% din bani. Şi să nu vorbim de toate încasările SDM, care au fost, în 2017, de 45,6 milioane de lei. Celelalte locuri de parcare sunt realizate cu contribuţia bugetului local, adică tot din impozitele și taxele achitate de timişoreni.

Aflăm, tot din raportul SDM, că mai multă atenţie au primit proiectele tehnice pentru parcări. Au fost întocmite acte pentru amenjarea a 398 de noi de locuri de parcare pe străzile: Liege, Mangaşia, Aştrilor, General Ion Dragalina şi pe Intrarea Lunei.

Conform raportului SDM din data de 25.01.2018, în perioada 2012–2016 s-au creat un număr de 5.348 locuri noi de parcare, însă în realitate sunt de fapt 1.975 locuri de parcare noi! Restul de 3.373 sunt fictive!

Parcările supraetajate dintre blocuri așteaptă… proiectarea sau poate pe Moș Nicolae ori pe Moș Crăciun, că tot se apropie sărbătorile de iarnă!

Anul acesta se punea în discuție realizarea a trei parcări supraetajate, două în Cartierul Calea Martirilor și una pe strada Liniștei, în Calea Aradului. Ce şantiere au început până acum? Niciunul!

Însă este bine ca avem smart parking în parcarea de la Modex și visăm alte acest sistem și în alte parcări din zona verde și roșie! Pentru ce?

Într-un oraş unde locurile de parcare sunt cea mai mare problemă, autorităţile anunţă mândre că vom avea sisteme inteligente de parcare. Mai exact, senzorii din asfalt vor putea anunţa şoferul unde este un loc de parcare liber în zonă şi, mai ales, vor alerta autorităţile în privința celor care au parcat ilegal.

„A fost demarată procedura de achiziție pentru studiul de fezabilitate „Sistem inteligent de parcare (Smart Parking), achiziție demarată de către SC Drumuri Municipale Timișoara SA (SDM), societate unde Consiliul Local Timișoara este acționar unic. Sistemul inteligent va fi implementat în zona verde și zona roșie, unde sunt aprox. 2.000 de locuri de parcare. Acest sistem va putea afișa în timp real dacă un loc este ocupat sau nu și va direcționa șoferii cu ajutorul GPS-ului către locurile libere, iar prin sincronizarea cu sistemele de plată (sms și card bancar), se va verifica automat dacă există parcare frauduloasă, situație în care un inspector aflat în zonă va fi notificat pe tabletă și va fi direcționat unde să aplice amenda. Acest sistem inteligent de parcare va ajuta la decongestionarea traficului din zona centrală, scăzând traficul generat de mașinile care caută un loc de parcare, dar va ajuta și SDM în procesul de verificare, întrucât inspectorii vor avea doar sarcina să aplice amenzi unde le va indica sistemul”, anunţau autorităţile în această vară.

De ce este nevoie de un astfel de sistem inteligent pentru a găsi parcări într-un oraş unde defapt nu există astfel de spații?

Timișoara a reușit să stabilească un nou model de parcări pentru care suntem obligați să plătim: trasarea de marcaje cu vopsea pe străzi și străduțe, unele dintre ele cu piatră cubică!

Să montezi niște plăcuțe cu Timpark pe niște stâlpi, fără a efectua un marcaj de bun simț, nu reprezintă o parcare, ci hoție!!!

Este suficient să ne uităm pe Bulevardul Mihai Viteazu din Timișoara, care după reasfaltarea din vara lui 2018, SDM nu a fost în stare să finalizeze marcajul în asa zisele parcări (folosirea unei benzi de circulație pe post de parcare nu e parcare; putea fi utilizată mult mai eficient de mijloacele de transport în comun). Este bine însă că visează la realizarea unor parcări subterane sau supraterane! Aceasta societate nu a fost în stare să refacă trotuarul de la coltul Bdul Mihai Viteazu cu Str. Virgil Madgearu, dar țintește sus: parcări subterane și supraterane!

“Am dat undă verde SDM să demareze un proiect de realizare a unei parcări subterane cu două niveluri în fața Hotelului Central. Vrem să valorificăm cât mai bine acel teren. Asta se poate face cu o coborâre în subsol, pentru două niveluri, de exemplu”, spunea Nicolae Robu. Nici nu vreau să mă gândesc la o asemenea parcare în acel loc, în condițiile în care, în proximitate găsim clădiri foarte vechi ale căror structuri de rezistență ar putea fi puse în pericol din cauza vibrațiilor produse de săpături (fundația Castelului Huniade este realizată pe trunchiuri de stejar!!!!!)

Societatea ADP a construit în baza unui parteneriat public privat o parcare subterană – supraterană în Piața 700 din Timișoara, însă în realitate aceasta fost realizată integral de partenerul privat Constructim, care și-a vândut deja participarea unei alte firme ce o administrează în prezent! ADP și Primăria Municipiului Timișoara au contribuit doar cu terenul, nimic altceva! Nici un leu!

Din 2012 și până în prezent, Primăria Municipiului Timișoara împreună cu Societatea de Drumuri Municipale Timișoara care administrează sistemul Timpark, nu au reușit să construiască nicio asemenea parcare, iar în 2018 ne vorbesc de parcări subterane și supraterane, iar în 2019?

Dacă aruncăm o privire în zona Pieței Unirii, mai exact în zona Palatului Dicasterial, observăm că micuța parcare administrată de SDM în sistem Timpark este neîncăpătoare și generatoare de nervi.

O soluție în acest caz este dată de sistemul smart parking:

Un astfel de modul de parcare tip SMART-PARKING are o capacitate de 12 autoturisme, dar ocupă doar echivalentul a două locuri de parcare, la sol, cele ce constituie un avantaj mai ales în cartierele de blocuri unde există un deficit în acest sens sau în jurul instituțiilor din oraș. Unde mai pui că în jurul unui astfel de sistem poți dezvolta și o zonă verde!

Acest sistem SMART-PARKING este un un sistem silențios și funcționează cu jutorul unui lift acționat electric, pe baza unui card personalizat un cod de acces, pe bază de cheie și cu un cod PIN. Practic, sistemul electronic identifică locul autoturismului, îl ridică pe platformă și îl așează la locul plătit, operațiune ce durează 2 minute!

O altă soluție o reprezintă construirea a cel puțin 2 parcări supraetajate în zona centrală din Timișoara, parcări ce pot fi realizate cu bani de la bugetul local și de la SDM, administratorul sistemului Timpark, însă trebuie să existe interes!

Asta îmi doresc pentru Timișoara, alături de multe altele și am încrederea că împreună putem realiza tot ce mi-am propus pentru ca viața în oraș să fie una de calitate!

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=605333399883935&id=100012218406997

Categorii Fără categorie
Proiectează un site ca acesta, cu WordPress.com
Începe
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close