Timișoara, orașul prietenos cu mediul

Timișoara este orașul în care ar trebui să-ți facă o mare plăcere să-l parcurgi cu bicicleta sau cu mijloacele de transport în comun, însă pistele de biciclete deși multe mai au nevoie de îmbunătățiri, iar mijloacele de transport în comun lasă mult de dorit.

Oraşele viitorului sunt mai prietenoase pentru locuitorii acestora.

Asta îmi doresc și din Timișoara, un oraș al viitorului, ancorat în artă, cultură și istorie. Locuri în care confortul se traduce mai ales prin aer mai curat, curăţenie, timp redus de transport, spaţii publice gândite pentru a te simţi bine. Iar un oraş mai prietenos pentru locuitorii săi este mai ales unul în care transportul în comun compensează confortul maşinii personale. Cu alte cuvinte, un oraş în care te poţi deplasa rapid şi comod cu mijloacele de transport moderne şi eficiente.

Danemarca a fost prima ţară europeană care a ştiut să crească gradul de satisfacţie al locuitorilor din zonele urbane, optimizând, în primul rând, transportul în comun. Schimbările prin care oraşe precum Copenhaga au trecut nu au presupus doar descurajarea folosirii maşinii personale în interiorul oraşului, ci şi punerea la dispoziţia locuitorilor a unei infrastructuri exemplare pentru biciclete şi a unui sistem de transport în comun care funcţionează excelent.

Olanda, Germania, Elveţia, Franţa, Austria, Ungaria le-au urmat exemplul.

În prezent în marile oraşe ale acestor ţări este mult mai rentabil să îţi laşi maşina acasă pentru a te deplasa cu mijloacele de transport în comun care funcţionează ireproşabil şi ale căror servicii au fost gândite pentru a veni în întâmpinarea nevoilor locuitorilor. Iar în această aventură a optimizării, uneori micile detalii sunt cele care creează marile diferenţe.

O astfel de schimbare s-a produs şi la Sibiu, acolo unde Banca Comercială Română, în parteneriat cu Global Payments şi în colaborare cu Telekom Romania, a implementat pe mijloacele de transport local ale Tursib o facilitate care încurajează folosirea acestora. Este vorba despre o soluţie de plată prin intermediul cardurilor contactless Mastercard şi Visa. Cu ajutorul acesteia orice posesor de card bancar de tip contactless, indiferent de banca emitentă din România sau din strainătate, poate călători mai uşor ca niciodată. Pentru că va avea posibilitatea de a-şi achita imediat călătoria, într-un mediu complet securizat, prin simpla apropiere a cardului de aparatele disponibile în mijloacele de transport Tursib. Infrastructura implementată de Telekom Romania este formată din POS-uri, imprimante pentru emiterea imediată a biletelor de călătorie şi echipamente de comunicaţii 3G. Pe scurt, este vorba despre exact acel tip de facilitate care poate fi asimilată unui concept si proiect de tip Smart City. Aceasta face posibilă transformarea transportului în comun într-o opţiune mai inteligentă ca niciodată. Nu doar că te scapă de bătaia de cap a găsirii caselor de bilete, ci şi de grija de a avea bani lichizi petru a achita o călătorie.

Există o gamă largă de soluţii pentru administrarea modernă a transportului public, inclusiv autobuze electrice echipate cu tehnologie de ultimă oră. Acestea ajută municipalitatea să facă transportul public mai uşor de utilizat şi mai fiabil, iar în acelaşi timp asigură optimizarea operaţiunilor cu noile caracteristici integrate, cum ar fi emiterea de bilete şi sincronizarea semafoarelor. Astfel, pot fi furnizate informaţii în timp real asupra traficului mijloacelor de transport public, iar gestionarea acestora devine mai eficientă. În acelaşi timp, cetăţenii au posibilitatea de a accesa sistemul de info-trafic de la distanţă, prin intermediul telefoanelor mobile.

Orașele sunt tot mai aglomerate, iar să ajungi la timp la serviciu poate fi o adevărată provocare, indiferent că mergi cu mașina personală sau preferi transportul în comun. Traficul este infernal la orele de vârf, iar timpul petrecut stând la semafor și nepolitețea celorlalți șoferi te pot face să-ți începi ziua cum nu se poate mai prost.

Nici transportul în comun nu îți oferă condiții mai bune. Autobuzele și tramvaiele au întârzieri nepermis de mari, iar când vin se umplu până la refuz și rămân blocate în trafic.

Cei mai avantajați sunt însă cei care aleg să circule cu un mijloc alternativ de transport, cu care să se strecoare ușor prin trafic, să nu depună foarte mult efort și să ajungă mereu la timp în orice parte a orașului.

Transportul cu mașina personală este din ce în ce mai puțin practic și îți va lua tot mai mult să ajungi la ora stabilită într-un loc și să nu pierzi ore în trafic. Metodele alternative de transport sunt practice și la îndemâna oricui și marele lor avantaj este că știi exact cât timp îți va lua să ajungi la serviciu sau în cealaltă parte a orașului, fără să aștepți zeci de minute după autobuze sau tramvaie sau să cheltuiești sume exorbitante pe taxiuri.

Din păcate în Timișoara, soluția alternativă la autoturismul personal nu poate fi luată în calcul la modul serios, pentru că mijloacele de transport în comun circulă cu mari întârzieri, timpii de așteptare de multe ori nu coincid cu timpul de deplasare, iar când ne gândim la curățenia acestora, te dai bătut:

https://www.banatulazi.ro/experienta-unui-calator-din-timisoara-pe-mijloacele-de-transport-unde-e-imbunatatirea-domnule-primar/

Iar dacă ne raportăm la situația pistelor de bicilete, nici aceasta nu este una foarte plăcută:

http://www.tion.ro/verde-pentru-biciclete-face-un-cadou-primariei-timisoara-orasul-are-106-kilometri-de-piste-care-pot-fi-imbunatatite/2140214

În Timișoara lui 2018, în condițiile în care majoritatea țărilor europene recurg la mijloace de deplasare electrice și prietenoase cu mediul înconjurător, există cartiere care în trecut au beneficiat de tramvaie, respectiv Ronaț – tramvaiul nr. 5 și Fabric – tramvaiul nr. 3, ambele trase pe dreapta din varii motive, municipalitatea încă nu are o strategie eficientă în acest sens. Ba mai mult, aceste tramvaie au fost înlocuite cu autobuze și microbuse care nu sunt eficiente din simplul motiv că se blochează în traficul aglomerat și sufocat la orele de vârf!

În anul 1865 au început lucrările la linia de tramvai, iar în 8 iulie 1868 a fost pusă în funcțiune prima linie de tramvai cu cai între Gară Centrală, în prezent Gara de Nord și Centru, ca la sfârșitul anului 1899 să fie pus în funcțiune tramvaiul cu tracțiune electrică. În 1920 se pun bazele producției de tramvaie în atelierele proprii în Timișoara, pentru ca mai apoi, în anul 1972 să înceapă fabricația în serie a tramvaiului de tip Timiș. În anul 1992 a fost refăcută linia de tramvai 5, ca după 25 de ani să fie desființată și înlocuită cu niște minibuse rușinoase! Între 1993 și 1998 au fost modernizate 7 dintre cele 12 linii existente, ca în 2007 să înceapă modernizarea liniilor, pentru ca 16 noiembrie 2009 să fie ultima zi în care tramvaiul 3 a mai circulat, linia fiind desființată! Apoi a urmat linia tramvaiului 5!

Pentru Timșoara eu propun o strategie de dezvoltare, astfel încât, treptat, să renunțăm la automobile și să recurgem la mijloace de transport eficiente, care nu poluează.

Acest lucru înseamnă:

  • achiziția unor mijloace de transport în comun electrice:

autobuz-electric-cluj.jpg

                              Un astfel de autobuz electric nu poluează şi după ce a fost încărcat doar trei ore poate să parcurgă până la 250 de kilometri.

  • crearea unor benzi de circulație destinate exclusiv acestora:

benzi_unice_ratb_haos_capitala.jpg

  • achiziția unor tramvaie dublu articulate în special pe liniile intens circulate:

tramvaie.jpg

  • îmbunătățirea pistelor și asigurarea unor piste de biciclete interconectate, nu de bucăţi de pistă, ca acum. În plus, pistele de bicicletă să nu fie făcute prin tăierea unei bucăţi de trotuar. De exemplu, în zona Inelului 1, pistele de bicicletă sunt puse pe şosea. Şi mai sunt porţiuni în care nu toate traversările de şosele sunt amenajate pentru biciclişti – bordura e înaltă şi trebuie să te dai jos, nefiind realizate conform standardelor:

pista-popa-sapca.jpg

Pista biciclete Gh. Lazar 02.JPG

                Piste mult prea înguste doar ca să iasă nişte cifre prevăzute în contract 

  • realizarea unor separatoare între pista de bicilete și banda de circulație destinată autoturismelor:

separatoare biciclete 3.png

Pentru  a evita blocarea pistelor de circulație de către conducătorii auto, astfel:

parcare-piste-biciclete.jpg

Iată ce alternative putem avea la automobil:

Segway-ul, metoda simplă și distractivă, pentru care nu depui efort

Cei care nu vor să transpire pedalând pe bicicletă sau să renunțe la ținutele elegante de birou pot opta pentru un Segway, vehiculul electric care i-a cucerit pe americani. Simplu de folosit, compact și ușor de transportat, acesta prinde o viteză de până la 18 kilometri pe oră, are o autonomie de până la 45 de kilometri, iar bateria se reîncarcă în maximum 4 ore. Asta înseamnă că și dacă ai de parcurs un drum lung până la serviciu, îl poți lăsa la încărcat la birou și nu vei avea niciodată probleme să te întorci seara acasă. Practic, funcționează ca un vehicul în toată regulă, ajutându-te să încetinești și prevenind accidentele prin sistemul inteligent care oprește motorul atunci când Segway-ul se înclină prea tare.

Bicicleta, pentru pasionații de sport și de natură 

Mersul cu bicicleta a devenit extrem de popular în țări precum Olanda sau Danemarca unde, ce-i drept, și condițiile oferite cicliștilor sunt excepționale. În plus, introducerea unor măsuri care să limiteze deplasarea cu autoturisme, mai ales în zonele din centrul orașelor, a fost un alt imbold pentru localnici să înceapă să meargă cu bicicleta la serviciu. România mai are mult până când să le ofere cicliștilor condiții în care să poată pedala în siguranță, fără a se strecura printre mașinile blocate în trafic, a se opri de fiecare dată când întâlnesc o bordură mai înaltă și să își parcheze bicicletele fără teama că se vor trezi cu ele furate. Cu toate acestea, unii preferă să circule cu bicicletele, pentru că le place să facă mișcare și sunt convinși că exemplele tot mai dese de cicliști prin orașe îi vor face pe edili să ia măsuri pentru îmbunătățirea condițiilor de pedalat, prin amenajarea de piste noi pentru bicicliști și va duce la responsabilizarea șoferilor.

Trotineta electrică, preferata nonconformiștilor

Într-un oraș mare și aglomerat, ai nevoie de viteză, dar și de confort pentru a te deplasa în cele mai bune condiții. Un vehicul electric îți asigură aceste condiții și îți permite să te deplasezi elegant prin oraș la orice oră. Cu o trotinetă sau cu un skateboard electric poți merge atât pe trotuar, chiar și acolo unde acesta este mai îngust, cât și pe prima bandă a șoselei (dacă pistele de bicilete vor fi reconfigurate), pentru că vei prinde o viteză comparabilă cu cea a Segway-ului. Pe lângă faptul că drumul spre serviciu va deveni distractiv, te poți strecura cu ușurință prin trafic și poți încerca zilnic trasee noi sau scurtături.

Utilizând aceste mijloace de transport, contribuim astfel la îmbunătățirea calității aerului din orașul nostrum, pentru că astăzi, o problemă importantă o reprezintă poluarea cauzată de automobile, de noxele acestora, de praful produs la sistemul de frânare a autoturismlor. Vorbim de particule de praf, care trec prin nas și gât şi pătrund în alveolele pulmonare provocând inflamații și intoxicări în special la persoanele cu boli cardiovasculare și respiratorii, copiii, vârstnicii şi astmaticii.

Copiii cu vârsta mai mică de 15 ani inhalează mai mult aer și, în consecință, mai mulți poluanți. Ei respiră mai repede decât adulții și tind să respire mai mult pe gură, ocolind practic filtrul natural din nas. Sunt în mod special vulnerabili, deoarece plămânii lor nu sunt dezvoltați, iar țesutul pulmonar care se dezvoltă în copilărie este mai sensibil. Poluarea cu pulberi înrăutăţeşte simptomele astmului, respectiv tuse, dureri în piept și dificultăți respiratorii. Expunerea pe termen lung la o concentrație scăzută de pulberi poate cauza cancer și moartea prematură”. Cu alte cuvinte, cine respiră zilnic un aer poluat își scurtează viața!

Asta îmi doresc pentru Timișoara și timișoreni: un oraș curat, verde, în care mersul cu mijloacele de transport în comun sau cu bicicleta ori trotineta să fie o plăcere, o relaxare și o încântare!

În acest sens, pe lângă demersurile pe care le voi face pentru achiziționarea unor mijloace de transport în comun electrice, eficiente și moderne care vor circula pe o infrastructură de calitate, voi propune ca fiecare timișorean cu domiciliul în Municipiul Timișoara să beneficieze de un voucher în valoare de 350 lei pentru achiziția unei biciclete, în baza actului de identitate și a certificatului fiscal din care să rezulte că nu există datorii fiscale către Municipiul Timișoara. Facilitarea achiziției de biciclete noi prin subvenționarea partială a prețului de achiziție va aduce, în fiecare familie din Timișoara, bucuria de a redescoperi mersul pe bicicletă.

Dorința mea cea mai mare este de a avea și de a păstra orașul Timișoara în topul orașelor cu cel mai scăzut nivel de poluare și cel mai mare interes turistic din România.

 

 

 

Categorii Fără categorie
Creează-ți situl web la WordPress.com
Începe
%d blogeri au apreciat asta:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close